Pribavljanje građevinskih objekata vrši se izgradnjom i to najčešće u tuđoj režiji.
Prilikom izgradnje javljaju se lica:
1. INVESTITOR – preduzeće za čiji se račun izvode radovi
2. IZVOĐAČ RADOVA – građevinsko preduzeće
3. KREDITOR – banka
Izvođač radova o izvršenim radovima povremeno izveštava investitora podnošenjem situacija koje su ustvari fakture izvođača radova.
Situacije mogu biti:
1. PRIVREMENE i
2. KONAČNA ili OKONČANA
AVANS[1] je suma novca koju izvodaču radova odobrava investitor kako bi mogao da otpočne sa radovima. Ova sredstva služe za kupovinu građevinskog materijala, alata, zarade radnika…
P r i m e r :
- Doneta je Odluka o izgradnji poslovne zgrade (hale) čija je predračunska vrednost 800 000 sa PDV-om. Na poseban račun su sa tekućeg računa izdvojena sredstva u ovom iznosu- izvod br. 1.
- Izvođaču radova odobren je avans od 200000 sa PDV-om sa posebnog računa.
- Stigla je I privremena situacija i glasi na 300000 sa PDV-om i izmirena je sa posebnog računa po odbitku avansa.
- Stigla je II privremena situacija i glasi na 200000 sa PDV-om. Isplaćena je sa posebnog računa.
- Stigla je konačna situacija i glasi na 800000 sa PDV-om. Sastaviti konačni obračun, izvršiti plaćanje i građevinski objekat staviti u upotrebu.
[1] U praksi avans najčešće daje naručilac posleniku kod ugovora o delu da bi ovaj pokrio troškove oko izvršenja posla (najčešće nabavka materijala).